Detaljhandeln ökar

Den svenska detaljhandeln fortsätter att gå bra. I februari ökade försäljningen (mätt som volym) med 2,5 procent i jämförelse med samma månad förra året. Sällanköpshandeln stod för en ökning om hela 4,1 procent och Dagligvaruhandeln 0,6 procent (kalenderkorrigerat).

Stig Björne

Mätt i pengar dvs omsättningen i detaljhandeln i löpande priser ökade med 2,4 procent för samma period. Dagligvaror svarade för 1,6 procent och sällanköp 3,2 procent.

HUI Research som har gjort undersökningen kommenterar förändringarna. Detaljhandeln fortsätter sin positiva bana även i februari och förväntningarna är att branschen fortsätter att utvecklas på samma sätt som under årets första två månader och därmed växlar upp under 2014.

Majoriteten av sällanköpsvaruhandelns delbranscher fortsätter i en positiv riktning. De kapitaltunga branscherna stärker sin utveckling ytterligare. Möbelhandeln blev vinnarbranschen under februari månad. Elektronikhandeln visar för tredje månaden i rad upp positiva tal, vilket kan vara början på en vändning för branschen efter en lång svacka.

Detaljhandelns utveckling hittills i år är i linje med HUI:s prognos för helåret 2014, vilken är satt till en tillväxt om 3 procent.

Stig Björne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.